امنيت کامپيوتر با نرم افزار استثنايي Double password


 

نویسنده: ميثم مقصوداغلي




 

کليدي مطمئن براي ورود به ويندوز
 

امنيت از دير باز تاکنون، به عنوان يکي از ارکان اصلي زندگي بشري، مورد توجه قرار داشته است. انسان در راستاي زندگي و تعاملات خود با محيط بيروني، همواره در پي دستيابي به آرامش و اطمينان بوده و اين آرامش بي ترديد زاييده امنيت است. طرح مقوله امنيت در سطوح مختلفي قابل بحث مي باشد که امنيت اجتماعي، امنيت شغلي، و امنيت رواني، از جمله مهمترين آنها به شمار مي روند. در حال حاضر، پيشرفت تکنولوژي و حضور کامپيوترها در خانه و يا محل کار افراد، موجب شکل گيري لايه ديگري از سطوح امنيت در زندگي افراد گرديده است. لايه اي تحت عنوان امنيت داده ها و اين لايه خود، مولود پديده اي است به نام سرقت داده ها.
در حقيقت مدير يک شرکت، نگران اطلاعات محرمانه اي است که بر روي کامپيوتر شخصي خود دارد. کارمند يک آتليه عکاسي، خود را مسئول نگهداري تصاويري مي داند که از افراد مختلف در اختيار دارد. تصور کنيد فقط کافي است که يک تصوير خانوادگي از فلان هنرمند مطرح سينما، بدون موافقت وي در سطح جامعه توزيع شود و آنگاه چه اشتباه و خبط عظيمي متوجه آن کارمند خطا کار(يا نهايتاً سهل انگار)مي گردد. ضمن اينکه امروزه با گسترش استفاده از لپ تاپ ها در امور و مشاغل مختلف و با توجه به انواع اطلاعات مهم و شخصي و کاري که بر روي آنها وجود دارد، و با توجه به اينکه احتمال گم شدن، به سرقت رفتن و يا جا گذاشتن يک لپ تاپ، بسيار بيشتر از يک کامپيوتر PC خانگي است، مسئله امنيت و حفظ و حراست از اطلاعات، داراي اهميت بسيار مهمي است. به گونه اي که اکنون بسياري از مديران شرکت ها و سازمان ها و همچنين مشاغل حساس، ضمن اينکه ناچارند اطلاعات مهمي را بر روي لپ تاپ خود ذخيره کنند، در عين حال از جهات بسياري، همواره در دلهره و اضطراب و نگراني به سر مي برند که مبادا با کوچکترين غفلتي، با از دست دادن لپ تاپ، اين اطلاعات در اختيار نامحرمان قرار گيرد. اين در حاليست که به طور طبيعي، مقوله اطلاعات ذخيره شده بر روي کامپيوترهاي روميزي موجود در خانه ها و شرکت ها و... داراي همين ميزان حساسيت مي باشد، البته با تاکيد بر اين موضوع که به هر حال امکان به سرقت رفتن و يا جا گذاشتن يک لپ تاپ در داخل مترو، يا تاکسي و... بيشتر است و به همين ميزان نيز نگراني در رابطه با آن، افزون تر است.
همچنين تاکيد بر اين نکته لازم است که در حال حاضر، سازندگان لپ تاپ، با توجه به مسائل مطرح شده، امکانات حفاظتي جالبي را بر روي برخي از سيستم هاي خود تعبيه نموده اند، مثل اسکن اثر انگشت صاحب لپ تاپ. اما موضوع اين است که فقط لپ تاپ هاي گران قيمت به چنين مواردي مجهزند و در اين ميان خيل کثيري از لپ تاپ ها و همينطور انبوه کامپيوترهاي PC، از روش هاي بسيار کهنه حفاظتي، براي حفظ و حراست از اطلاعات موجود در آنها بهره مي برند که اين آشکارا، يک نقيصه و کمبود مهم در زمينه امنيت کامپيوتر، به حساب مي آيد و بايد براي آن چاره اي انديشيده شود.
اما چه مي شد اگر هر کامپيوتر (اعم از لپ تاپ و یا کامپيوتر PC) مانند يک گاوصندوق امن، داراي کليدي منحصر بفرد بود. بله، تعجب نکنيد؛ دقيقاً و بي کم و کاست، منظور ما يک کليد است. يک کليد واقعي، منحصر بفرد و کپي نشدني.
با اين مقدمه، در اين شماره قصد داريم شما را با نرم افزاري آشنا سازيم که با روشي متفاوت با ساير نرم افزارهاي موجود در بازار، به حفاظت از کامپيوتر شما مي پردازد. نرم افزاري با عنوان Double Password که مي توانيد آن را با حجمي در حدود يک مگابايت و تحت يک نسخه 14روزه، آن را از آدرس http://www.doublepassword.com دريافت کنيد.
بديهي است که با کمي جستجو در اينترنت و همچنين از طريق فروشگاه هاي نرم افزار، مي توانيد به نسخه هاي نامحدود آن نيز دسترسي داشته باشيد.

کليد کامپيوتر را به دست صاحبش بسپاريد
 

بسياري از برنامه هاي نرم افزاري که در حيطه برنامه هاي امنيتي مطرح هستند، با روشي تقريباً مشابه يکديگر، به محافظت از کامپيوتر شما مي پردازند و آن رمزنگاري اطلاعات شما مي باشد. از معايب اين روش این است که هر کس با داشتن رمز مورد نظر، به سادگي مي تواند به کامپيوتر شما و اطلاعات موجود در آن دسترسي پيدا کند و با وجود برنامه هاي گوناگوني که در زمينه يافتن رمز در بازار موجود است، قطعاً نمي توان اين گزينه را به عنوان يک روش بسيار مطمئن در نظر گرفت، مگر اينکه در انتخاب رمز وسواس زيادي به خرج رفته باشد که در این صورت هم، باز مشکلاتي از قبيل فراموش نمودن رمز، مي تواند دردسر ساز باشد.
اما روش کار در نرم افزار استثنایی Double Password متفاوت است. بدین ترتیب که این نرم افزار با ايجاد يک رمز ويژه بر روي يک درايو قابل حمل (يک فلاش مموري کوچک و ارزان قيمت و دقيقاً به اندازه يک کليد کوچک )، اين دستگاه را تبديل به يک کليد منحصر بفرد و مطمئن مي نمايد!! به گونه اي که تنها با اتصال دستگاه مذکور به درگاه USB کامپيوتر، مي توانيد وارد سيستم شويد و در اين وضعيت، دسترسي صرفاً براي افرادي مجاز است که فلاش مموري حاصل رمز مربوطه را در اختيار داشته باشند (نوعي حفاظت فيزيکي).
در واقع با اين روش، شما اقدام به ساخت يک کليد براي کامپيوتر خود نموده ايد، کليدي که به سادگي قابل شبيه سازي نيست، و ضريب امنيتي بسيار بالايي را براي شما فراهم مي کند. حالا مي توانيد با خيال راحت، کامپيوتر PCخود را در گوشه اي به حال خود رها کنيد. يا لپ تاپ خود را بدون نگراني (اگر فرضاً آن را در رستوراني در هنگام صرف غذا فراموش کرده و جا گذاشته ايد)، تحويل بگيريد. البته اين بدان معنا نيست که اصول اوليه امنيت و حفاظت از سيستم خود را به فراموشي بسپاريد. خير، بايد با حواس جمع همه آنها را رعايت کنيد، اما ضمناً اگر به دلايلي مشکلي براي سيستم شما، از مواردي که مورد بحث قرار گرفت (مثل سرقت)، به وجود آمد. قطعاً ميزان آشفتگي و نگراني شما، به ميزان زيادي کاهش خواهد يافت. چون کليد گاوصندوق، همچنان نزد شماست!!

روش کار با نرم افزار Double Password
 

پس از نصب برنامه که به سادگي صورت مي گيرد، نرم افزار را اجرا نماييد. با ورود به محيط اصلي برنامه، در قسمت بالاي صفحه، زير نوار منو، 5 سربرگ (Tab) قرار گرفته که به ترتيب به معرفي آنها مي پردازيم.
1) در سربرگ Startup، مي توانيد مشخص نماييد که رمزنگاري مربوطه، براي کدام کاربر انجام پذيرد. براي شما به عنوان کاربر فعلي سيستم (Current User) و يا براي تمامي کاربران (All Users)، که بهتر است آن را در حالت All Users قرار دهيد. همچنين در اين قسمت مي توانيد تعيين نماييد که با راه اندازي ويندوز، برنامه به صورت خود کار اجرا گردد.
2) سربرگ بعدي، security نام دارد که مهمترين کاربرد نرم افزار در همين بخش قرار گرفته است. همانگونه که در تصوير فوق مشاهده مي کنيد، در بخش چپ پنجره نرم افزار، يک اهرم لغزنده وجود دارد که مي تواند در سه حالت مختلف قرار گيرد.
زماني که در پايين باشد (گزينه Off)، زماني که در وسط قرار گرفته است (گزينه Medium)، و زماني که در بالا قرار مي گيرد (گزينه High) را نشان مي دهد. البته براي اينکه بتوانيد اهرم را جابه جا کنيد، مي بايستي درايو فلاش خود را به کامپيوتر وصل کرده باشيد. ضمناً هر کدام از اين سه حالت، بيانگر يک سطح امنيتي مي باشد.
در حالتي که گزينه Off روشن است و اهرم در پايين قرار دارد، اين بدان معناست که در صورتي که کامپيوتر را روشن کنيد، براي دستيابي به سيستم خود، نيازي به اتصال فلاش مموري نمي باشد.
در صورتي که اهرم را در وسط قرار دهيد و گزينه Medium روشن شود، اين بدان معناست که براي ورود به سيستم، نيازمند اتصال فلاش به دستگاه مي باشيد. در اين حالت امنيتي، پس از ورود مي توانيد دستگاه فلاش مموري را از سيستم جدا کنيد (لطفاً به اين نکته توجه داشته باشيد که نرم افزار Double Password در لحظه ورود به ويندوز، و همزمان با عبارت Welcome screenعمل مي کند).
و در نهايت با قرار دادن اهرم در بالا، يعني انتخاب گزينه High، نه تنها براي ورود به سيستم نيازمند اتصال فلاش مموري به دستگاه مي باشيد، بلکه در طول استفاده از سيستم نيز (با توجه به شرايط ويژه امنيتي)، مي بايستي دستگاه فلاش مموري مربوطه، به درگاه USBمتصل باشد و با جداسازي آن از کامپيوتر در هر لحظه، سيستم بلادرنگ، به حالت Log Off مي رود و مجوز انجام هر کاري، از کاربر گرفته مي شود (درست مثل اينکه ناگهان درب گاوصندوق خود را قفل کنيد). در اين حالت، در صورت عدم اتصال دستگاه فلاش مموري به کامپيوتر، پيغامي خطا مبني بر درخواست اتصال دستگاه فلاش مموري به کامپيوتر، دريافت خواهيد کرد.
3) در سربرگ Encoding روش رمزگذاري برنامه نمايش داده شده است.
4) سربرگ Password نيز جهت رمزگذاري بر روي دستگاه فلاش مموري در هنگام ورود به سيستم به کار مي رود که مشابه رمزگذاري ويندوز مي باشد و در واقع اين رمزگذاري، به طور مضاعف، مکمل لايه هاي امنيتي مي باشد و يک لايه متمم محسوب مي شود.
به عبارتي در اين جا شما مي توانيد رمزي نوشتاري، بر روي فلاش مموري خود قرار دهيد که در هنگام اتصال فلاش مموري به دستگاه، رمز مذکور جهت ورود به سيستم ازشما پرسيده شود و به نوعي، سطح امنيتي کاملتري را براي شما ايجاد مي کند.

5) سربرگ Import/Export می تواند به شما کمک کند که از رمزنگاری خود، یک خروجی بر روی فلاش مموری ایجاد کرده و در سایر کامپیوترهای مورد استفاده (به عنوان مثال، لپ تاپ شخصی) آن را به کار گیرید.
به عبارتی، سربرگ Import/Export دو کارايي بسيار مهم دارد. اول اينکه شما مي توانيد با اتصال يک يا چند دستگاه فلاش مموري ديگر به کامپيوتر (يعني به جز فلاش مموري اصلي که قبلا رمز نگاري کرده ايد) و با انتخاب آنها از ليست USB Drive، بر روي گزينه Export کليک کرده و نوعي پشتيبان از کليد خود تهيه نماييد تا در صورت مفقود شدن فلش مموري اصلي و يا خرابي آن، بتوانيد از کليدهاي پشتيبان خود استفاده کنيد (کليد يدک!).
کارايي دوم اين گزينه نيز در ايجاد يک قفل مشابه براي چندين کامپيوتر است. در اين روش شما پس از نصب نرم افزار Double Password بر روي تمامي کامپيوترها، بر روي يک کامپيوتر قفل گذاري نماييد. سپس درايو فلاش مموري مربوطه را به ساير سيستم ها متصل نموده و بر روي گزينه Import کليک کنيد. بدين ترتيب مي توانيد صرفاً از يک درايو فلاش مموري، به عنوان کليد واحد براي چندين دستگاه کامپيوتر استفاده کنيد که اين خود يکي از مزيت هاي عالي اين نرم افزار مي باشد که شما را از خريد درايوهاي فلاش مموري متعدد، بي نياز مي سازد(شاه کليد!).

نکته مهم
 

در صورتي که در Folder Option ويندوز، در سربرگ View، تيک گزينه Show hidden files and folders و Hide protected operating system files را برداريد، با مراجعه به درون درايو فلاش مموري که رمزنگاري شده است، مشاهده خواهيد کرد که يک فايل با عنواني شبيه به AA871A78EF58E340-0000-3D96CD59.DBLPSWKEY وجود دارد.
توجه داشته باشيد، در صورتي که فايل مورد نظر را پاک کنيد و يا هر گونه دستکاري در آن انجام دهيد، کليد شما کارآيي سحرآميز خود را از دست خواهد داد. پس مواظب باشيد که به هيچ عنوان، فلاش مموري خود را فرمت نکنيد، مگر اينکه نرم افزار Double Password را درحالت Off تنظيم کرده باشيد. در غير اين صورت، دقيقاً در وضعيت کسي قرار مي گيريد که کليد گاوصندوق خود را گم کرده باشيد!
همچنين جهت تهيه Back Up (پشتيباني ) از کليد کامپيوتر خود (يعني يک کليد يدکي براي روز مبادا )، توجه داشته باشيد که صرفاً با کپي کردن فايل مخفي مذکور، در يک فلاش مموري و يا هر جاي ديگر، نمي توانيد کليدي مشابه بسازيد، و براي اين کار مي بايستي صرفاً از قابليت هاي نرم افزار Double Password که قبلاً در بخش Import/Export بدانها اشاره شد، استفاده کنيد.
به طور کلي نرم افزار Double Password، نرم افزاري بسيار ساده، و بسيار قدرتمند است (از آن دسته برنامه هايي که فقط تک منظوره است و صرفاً براي يک ماموريت طراحي شده است، اما آن کار را به نحو احسن انجام مي دهد) که از سطح کارايي قابل تحسين و روشي حقيقتاً خيره کننده، جهت محافظت از بکارگيري سيستم شما، توسط افراد غيرمجاز برخوردار مي باشد. ضمن اينکه استفاده از آن نيازمند درگيري با روش هاي پيچيده محافظت از داده ها نيست. روش هايي که هم از لحاظ يادگيري و آموزش و مراحل کار مشکلند، و هم از لحاظ بکار بستن دشوارند. اما برخلاف اين روش ها، با Double Password به راحتي مي توانيد سطح بالايي از امنيت را براي سيستم هاي خود و به ويژه براي لپ تاپ که نيازمند توجه و مراقبتي بيشتر در رابطه با امنيت است، رقم بزنيد. در حقيقت شما مي توانيد با تهيه اين نرم افزار و ضمناً خريد يک فلاش مموري (حتي از انواع کم ظرفيت و بسيار ارزان آن، مثلاً يک مدل حتي 256 مگابايتي و يا حتي کمتر)، آن را تبديل به يک کليد مطمئن براي خود نماييد و آنوقت است که مي بينيد، طعم اطمينان و آرامش از اينکه اطلاعات شما تا چه ميزان زيادي در برابر نفوذ افراد غيرمجاز بيمه شده است،تا چه اندازه لذتبخش است.
منبع: ماهنامه دانش و کامپیوتر، شماره ی 75